Jak se vyhnout EET
Musí mít náš e-shop EET? Máme-li e-shop, který funguje jen přes internet a nemá „kamennou prodejnu“ nebo nějaký prodejní sklad, tak se elektronické evidenci tržeb zcela vyhneme. Zboží jen posíláme, buď na dobírku nebo po platbě předem. Poštovní přepravci nám peníze za dobírky posílají na náš bankovní účet, stejně tak jako zákazníci, kteří nám platí za zboží předem. Podrobněji viz níže. EET podléhají jen tržby v hotovosti, ty musíme v EET evidovat.
Dobírky a EET
Pokud se chceme vyhnout EET, musí nám přepravní společnosti, které používáme, včetně České pošty, posílat peníze za dobírky na náš bankovní účet. Pokud bychom převzali peníze za dobírky v hotovosti nebo nám je přepravce poslal poštovní poukázkou, musíme takové tržby zaevidovat v EET. (Dobírky by podléhaly EET jen pokud bychom uzavřeli s dopravcem smlouvu o přímém zastoupení, toto ale prakticky nedělají ani podnikatelé – OSVČ, ani většina e-shopů – firem.)
Platby předem
Tržby za platby předem EET nepodléhají, jdou nám na účet. Evidovat v EET bychom je museli jen tehdy, pokud by nám zákazníci posílali peníze složenkou – poštovní poukázkou, nebo nám přišli zaplatit předem v hotovosti.
Platby kartou, online platby
Platby kartou musíme evidovat EET také. Prodej ve skladu nebo v prodejně e-shopu je bez problémů, složitější jsou online platby kartou přes internet. Podle metodiky k zákonu vydané v únoru 2017 stačí, když tržbu, zaplacenou kartou online, pošleme do evidence EET až v okamžiku, kdy se dozvíme o odeslání platby z účtu zákazníka. Tedy nejpozději v momentě, kdy dostaneme informaci o úspěšném ověření platby. Tržbu ale můžeme zaevidovat i dříve, například v okamžiku přijetí objednávky. Pokud bychom pak za zboží nedostali zaplaceno, zašleme do EET storno.
Pokud zboží vyexpedujeme (tedy vypravíme zásilku nebo ji předáme k přepravě) ještě před tím, než dostaneme informaci o ověření platby, zašleme správci daně údaje o evidované tržbě nejpozději k okamžiku expedice zboží.
Pokud jde o účtenku, u online nákupu ji můžeme zákazníkovi poslat i elektronicky, tedy mailem nebo vystavením na zákaznický účet registrovaného zákazníka. Na takovém postupu však musí být mezi námi a zákazníkem shoda. Můžeme jej například zanést do svých obchodních podmínek, se kterými zákazník během procesu objednávky vyjadřuje souhlas.
Platby v hotovosti
Pokud nám zákazníci platí za zboží i v hotovosti, musíme tyto tržby evidovat v EET.
Jak začít EET
Dříve než začneme brát peníze za zboží i v hotovosti, musíme podat žádost o autentizační údaje a začít s EET.